Oppilaitokset tuskailevat keskeyttämisten ja vajaiden
ryhmien kanssa. Opiskelijat tuskailevat arjen, hakeutumisen ja oppimisen
kanssa. Onko yhteensovittaminen mahdotonta?
Oppimisen pitää alkaa ovesta sisään tullessa
Ohjausta on järjestetty monipuolisesti kaikkialla ja pyritty
löytämään opiskelijoille oikeita opiskelupaikkoja. Hyviä asioita tapahtuu. Ajatus
on usein se, että opiskelu alkaa opiskelupaikasta.
Opiskelun voisi aloittaa ensimmäisestä
ohjaustapaamisesta. Ohjattava on usein unohtanut aiemmin oppimansa ja jopa mitä
on opiskellut. Häntä olisi hyvä herätellä oppimaan pikaisilla testauksilla
ruutupaperilla. Hänelle voi antaa tehtäviä jo ennen opiskelupaikkaa ja palata
niihin. Se parantaisi oikean koulutuspaikan osuvuutta, vähentäisi
keskeyttämisiä ja ennen kaikkea kehittäisi parjattua itseohjautuvuutta ja
itsenäistä opiskeluotetta.
Kun oppilaitos ilmoittaa, että hakija on valittu, niin
samalla hänelle voi lähettää ennakkotehtäviä. Silloin valitulla on motivaatiota.
Hän omaksuu sillä hetkellä opiskelijaidentiteetin. Keskeyttämisten näkökulmasta
se myös sitouttaa. Lisäksi päivä opinnoissa kokeilumielessä auttaa muuttamaan
vääriä käsityksiä opiskelun luonteesta. Sen järjestäminen on helppoa, kun on asian
ymmärtävä vastaanottava opettaja.
Keskeyttäjän kohtaaminen
Yllä kuvatun kaltainen ohjaus auttaa löytämään oikean
opiskelupaikan, mutta tämä pilataan valitsemalla opiskelijat teknisesti
ryhmiin. Mennään enemmän lukujärjestystekniikalla kuin ryhmädynamiikalla. Siksi
haastattelut olisi syytä palauttaa tai opiskelijatarpeisiin perustuva ryhmäjaon
huomioiva ohjaus. Ryhmäjakoon saa ennakkotehtävistä valintailmoituksen
yhteydessä aineksia. Samankaltaiset ryhmät ja oma opettaja luovat ryhmäimua ja
opiskelumotivaatiota. Perustaitoja täytyy tukea riittävästi. Niin paljon kuin
on tarpeen. Perustaitojen tuki on keskeyttämisongelman ennakointia. Joka
kymmenes suomalainen on liikaa eikä meillä ole varaa menettää heidän
potentiaaliaan ja edistää syrjäytymistä.
Jos joku jää opiskelusta pois, sitä ei voi kuitata sillä,
että lähetetään lomake, jossa monivalintana kysytään keskeyttämisen syytä.
Henkilökohtaisuus ja ennakointi auttavat ennen kaikkea mahdollista keskeytyksellä
olevaa. Aito kohtaaminen saattaa muuttaa keskeytyksen suunnan.
Hei, ajattelin soittaa
sinulle ja kysellä vähän kuulumisia?
Tekninen esteettömyys
Kuka ei ole joskus turhautunut jonkun huonosti tehdyn
järjestelmän tai ohjelman kanssa? Homma jää kesken tai yksinkertaiseen asiaan
käytetään se aika, joka pitäisi käyttää sisällöntuotantoon. Jos me teemme
lomakkeinemme opiskelijan tien kivikkoiseksi, voimme olla varmoja, että
keskeyttämisprosentit nousevat.
Mulla ei oo aikaa
tähän.
Mä en osaa tätä.
Mä oon tyhmä, musta ei
oo mihinkään.
Tää on liian raskasta
nyt.
Edelleen ajattelemme, että minä olen täällä ja jos
opiskelija ei kykene tulemaan tänne, niin hän ei sitten läpäise. Toimii ehkä
korkeammilla asteilla, mutta yhteiskunnallisesti ajatellen meillä ei ole varaa
olla kouluttamatta ihmisiä, joilla on heikot tekniset perustaidot.
Toimisto-ohjelmat ovat vanha juttu. Vastauksen voi tuottaa
mobiilisti, helposti ja itse sisältöön keskittyen.
Teknisestä esteettömyydestä hyötyvät kaikki. Ei ole
itsetarkoitus tehdä työtä vaikeasti. Minkä voi tehdä helpommin, niin tee tai automatisoi
se. Mikään ei ole niin kuin ennen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti