Kokosin tähän
postaukseen tähän asti kertyneitä kokemuksia onnistuneista tavoista kartuttaa
ja kerrata ammatillisessa koulutuksessa tarvittavaa sanastoa. Opiskeltavaa
ainesta on kaikilla aloilla paljon ja koenkin opettajan tehtäväksi lähinnä rajaamisen.
Vieraskielisen opiskelijan on yleensä vaikea erottaa, mikä aineksesta on olennaista
ja minkä taas voi jättää vähemmälle huomiolle. Opettaja ohjaa opiskelijan
tarkkaavaisuutta oikeaan suuntaan ja pyrkii aktivoimaan sanastoa opiskelijan
omaan käyttöön.
Suomi toisena kielenä
Työselostus – sanaston aktivointi omaan käyttöön
Tavoite:
Amattialan opinnoissa kielen oppiminen painottuu ymmärtämisen taitoihin. Tässä
harjoituksessa opiskelija harjoittelee tuottamistaitoja ja oppii pitämään
puheenvuoroa itsellään. Mahdollisesti opiskelija myös havahtuu siihen, että hän
joutuukin tekemään paljon taustatyöstä ennen kuin tutun työtehtävän
selostaminen suomeksi onnistuu. Monesti opiskelijat kokevat hallitsevansa
ammattisanaston paremmin kuin todellisuudessa osaavatkaan.
Toteutus: Opiskelija
valitsee jonkin tekemänsä ison työn ja listaa siinä tarvitsemaansa sanastoa.
Vähimmäisvaatimuksena on 10 sanaa. Opettaja tarkistaa sanat. Opiskelija
kirjoittaa sanoista vähintään 10 lausetta, joissa hän selostaa työn etenemistä.
Tarkoituksena on kirjoittaa imperfektissä ja käyttää sellaisia adverbeja kuin ensin, seuraavaksi, sitten, lopuksi jne.
Opettaja tarkistaa lauseet. Tämän jälkeen opiskelija selostaa suullisesti muulle
ryhmälle, mitä hän on tehnyt. Tämä onnistuu myös monialaisessa ryhmässä, jos opiskelijalla
on kuvia tekemästään työstä. Tehtävään voi linkittää palautteen antamisen ja
vastaanottamiseen harjoittelua. Tarvittaessa opiskelija voi sanaston mieleen
palauttamiseksi opettajan avustuksella etsiä videon tai lyhyen tekstin, jossa
vastaavaa työtä tehdään.
Tiedusteleminen
Tavoite:
Työturvallisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää, että opiskelijat uskaltavat
kertoa, jos he eivät ole ymmärtäneet ohjetta. Opiskelijoita rohkaistaan
harjoitukseen avulla kertomaan epävarmuudestaan ja annetaan heille siihen
keinoja.
Toteutus: Opettaja
kyselee opiskelijoilta, millaisilla tavoilla he varmistavat, että ovat
ymmärtäneet ohjeet oikein tai miten he kysyvät opettajalta tai asiakkaalta
lisätietoja. Kootaan lauseet taululle. Opettaja esittelee erilaisia lisää
erilaisia muodollisia ja epämuodollisia tapoja tiedustella ja varmistaa asioita
suullisesti ja kirjallisesti. Pohditaan yhdessä, millaisissa tilanteissa lauseita
käytetään. Sopivien, omaan suuhun sopivien lauseiden käyttöä voidaan
harjoitella katsomalla esim. video kaikkia koskevasta koulunkäyntiin
liittyvästä asiasta. Opiskelijat tiedustelevat epäselviksi jääneitä asioita opettajalta
videon katsomisen jälkeen.
Ammattisanaston opiskelu etukäteen
Tavoite: Uuden
sisällön opiskelu vieraalla kielellä on kaksinkertainen ponnistus tai jopa
moninkertainen, jos opiskeluvalmiudet ovat kielitaidon lisäksi heikot. Opetuspuheesta
tai ohjetekstistä on vaikea erottaa olennaiset ja epäolennaiset sanat tai jos tärkeät
termit löytääkin, taipuneessa muodossa olevien sanojen merkitystä voi olla
vaikea etsiä. Tässä harjoituksessa autetaan opiskelijaa rajaamalla opiskeltavaa
ainesta ja opiskelemalla sanastoa jo ennen kuin sisällön opiskelu tulee hänelle
eteen. Näin ohjataan opiskelijan tarkkaavaisuutta olennaiseen, jotta hän pystyy
ensinnäkin ymmärtämään opetusta ja myöhemmin omaksumaan sanastoa omaan
käyttöönsä.
Toteutus: Opettaja
tiedustelee ammatilliselta opettajalta, mitä aihepiirejä opiskelijalle tulee
seuraavaksi eteen. Opettaja etsii mahdollisesti yhdessä ammatillisen opettajan
kanssa sopivan materiaalin, joko lyhyen tekstin tai videon, esimerkiksi talon
rungon pystytykseen liittyvän ohjeen. Kuviin perustuva materiaali on hyvä. Opettaja
poimii työn tekemisen kannalta olennaiset ammattisanat ja antaa ne listana
opiskelijalle. On hyvä listata esimerkiksi verbit, substantiivit ja adverbit
erikseen, vaikka kielioppitermejä ei tehtävänannossa käyttäisikään. Opiskelija
tutustuu materiaaliin ja etsii sanoille vastineet. Hän voi piirtää kuvan tai
kääntää sanat äidinkielelleen tai muulle osaamalleen kielelle. Opettaja
varmistaa ymmärtämisen ja auttaa vaikeimmissa sanoissa. Internetin kuvahaku on
välttämätön työkalu tässä. Vaikeimpia yhdyssanoja (esim. höyrynsulkumuovi) kannattaa selittää hajottamalla sana osiin ja
harjoituttaa pyytämällä opiskelijaa lukemaan niitä ääneen. Opiskelija voi
aktivoida sanastoa vielä näyttämällä kuvasta tai videosta työvaiheita ja
luettelemalla niihin liittyvää sanastoa. Lausetason selostamista ei vielä tässä
vaiheessa vaadita, mutta toisiinsa liittyviä sanapareja on hyvä ottaa käyttöön.
Näistä voi opettaja laatia vielä yhdistämistehtävän. Esim. asentaa alaohjauspuu, kiinnittää pulttipyssyllä, mitata heitto.
Sanaston pyörittely
Tavoite: Sanaston
opiskelu on suomea suomeksi -opiskelussa aina haaste. Vaikka apukieliä käyttäisikin,
ryhmän kaikilla opiskelijoilla ja opettajalla on harvoin käytössä muuta
yhteistä kieltä kuin suomi. Pelkkä sanalistojen tekeminen ja lukeminen ei
yleensä riitä sanaston mieleen painamiseen. Olen listannut tähän joitakin
tapoja kerätä ja kerrata sanastoa siten, että syntyisi mahdollisimman syviä
muistijälkiä. Sanat eivät tällöin voi olla kovin irrallaan kontekstistaan. Termin
sanaston pyörittely olen lainannut
Eiran aikuislukion opettajalta Kari Moilaselta.
Sanakoe: perinteinen sanakoe motivoi
opiskelijoita sanaston opiskeluun yllättävän tehokkaasti. Sanoja ei voi
kokeessa kääntää toiselle kielelle, mutta monen alan ammattisanat voi piirtää
tai selittää lyhyesti suomeksi toisin sanoin. Esimerkiksi ompelussa käytettävät
kaavamerkit ja mitoitustermit voi helposti kontrolloida piirrosten avulla. Opiskelijoiden
voi olla hankala asennoitua tällaiseen testityyppiin, mutta esimerkin avulla idea
yleensä avautuu. Suullinen koe toimii hyvin, jos siihen on mahdollisuus.
Kuvasanastot: Toimivimmat kuvasanastot syntyvät
mielestäni, kun kuvat otetaan opiskelijoiden todellisessa
työskentely-ympäristössä. Quizlet on monipuolinen ja helppokäyttöinen
oppimisalusta kuvasanastojen tekoon. Taitavat opiskelijat voivat tehdä
sanastoja itsekin. Kuvien liittäminen tosin vaatii maksullisen version
käyttöönottoa. Quizletin Spell-toiminnolla on hyvä harjoitella myös
kirjain-äännevastaavuutta, oikeinkirjoitusta ja tietokoneen käyttöä. Oppimisalustasta
on saatavilla myös mobiilisovellus.
Parinetsimistehtävä
pitkistä yhdyssanoista: Pitkien yhdyssanojen hahmottamista ja muistamista
helpottaa, kun ne pilkotaan osiinsa. Esimerkiksi Quizletin avulla on nopea kirjoittaa
ja tulostaa taulukkomuotoinen lista, josta on helppo leikata sanan alku- ja
loppuosa erilleen. Alku ja loppu kannattaa tulostaa erivärisille papereille. Jos
on aikaa, opiskelijat voivat leikata sanat itsekin. Mielekkäitä sanoja
rakennettaessa sanastoa on pakko tutkia ja kerrata.
Mind
map: Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Kuvan tilanteessa
opiskelijoilla oli edessään vaativa tentti avohuollon tukitoimista.
Ammatillinen opettaja oli lähettänyt opiskelumateriaaliksi linkin kaupungin
nettisivuille. Aihe oli S2-opettajallekin melko vieras, joten teemaa lähdettiin
työstämään yhdessä mind mapin avulla sanastoa keräten ja aiheesta keskustellen.
Ammatilliselta opettajalta tuli myöhemmin palautetta, että tentti oli mennyt
hyvin. Ammattioppilaitoksen S2-opettaja joutuu usein opettamaan sanastoa aiheesta,
jota hän ei kovin hyvin hallitse. Olen huomannut, että se voi olla
oppimistilanteena kiitollinen: opiskelija saa olla asiantuntijan roolissa,
koska hän yleensä tietää asiasta enemmän kuin opettaja. Myös tempo pysyy
riittävän rauhallisena, kun opettaja joutuu itsekin pohtimaan ja selvittämään asioita.
Perinteinen
sanalista: Tämä tekniikka toimii, jos opiskelija on sinnikäs ja hän osaa
aktiivisesti rakentaa semanttisia verkostoja aiemmin oppimansa päälle. Kuvan
tilanteessa katsottiin yhdessä ammatillisen opettajan tekemään verkkoluentoa sydän-
ja verisuonisairauksista. Opettaja oli katsonut videon etukäteen ja poiminut
olennaista ammattisanastoa ja puhekielisiä fraaseja, joiden voi olettaa olevan
vaikeita opiskelijan itse puheen virrasta hahmottaa.
Opiskelu- ja itsensäjohtamistaidot
Tämän
opintokokonaisuuden tavoitteena on, että opiskelija hahmottaa oman osuutensa
opintojen etenemisessä ja ottaa siitä vastuuta. Tähän tavoitteeseen ei
kuitenkaan voi päästä, ellei opiskelija tiedä, miten hänen tutkintonsa rakentuu
ja miten hänen oppimistaan arvioidaan. Kaikki alla olevat tehtävät pyrkivät
lisäämään opiskelijan tietoisuutta omasta opiskelustaan.
Tehtävät opiskelijan oppaasta
Tavoite:
Opiskelija oppii koulunkäyntinsä kannalta olennaista sanastoa ja oppii etsimään
tietoa teksteistä ja taulukoista. Opiskelija hahmottaa velvollisuutensa ja
oikeutensa ja tietää, miten ja keneltä hän voi saada opintoihinsa tukea. Opiskelijan
osallisuus paranee.
Toteutus: Ammattiopisto
Tavastian opiskelijan opas on käytännöllinen työkalu sekä opiskelijalle että
opettajalle. Opettaja laatii oppaan pohjalta kysymyskaavakkeen. Omat
opiskelijani motivoituivat tällaiseen tehtävään hyvin. Kysymysten on syytä olla
selkeitä, lyhyitä ja opiskelijan kannalta olennaisiin tietoihin keskittyviä. Käytäntö
on osoittanut, että mikään kysymys ei ole liian helppo. Esim.
Mikä on sinun
käyttäjätunnuksesi?
Mikä on sinun
ryhmätunnuksesi?
Kuka on sinun
opinto-ohjaajasi? Mistä löydät hänet?
Mitä tarkoittaa HOKS?
Mikä on TJK?
Kerro 3 esimerkkiä
opiskelijan taloudellisesta tuesta.
Mitä voit tehdä, jos
et ole tyytyväinen arviointiisi?
Mitä tarkoittaa
tapaturmavakuutus ja milloin se on voimassa?
Linkki
Tavastian oppaaseen: https://www.kktavastia.fi/aineisto/AT/Opas_2018-2019/index.html
Hyvän palautekeskustelun piirteet
Tavoite:
Opiskelija sisäistää aktiivisuuden ja itseohjautuvuuden merkityksen
opiskelussaan. Hän hahmottaa palautekeskustelun etenemisen ja ymmärtää omat
oikeutensa palautteen vastaanottajana. Opiskelija oppii palautetilanteet
keskeisen sanaston.
Toteutus: Ammattiopisto
Tavastialla on ohjeistus siihen, millainen näytön arvioinnin palautekeskustelun
tulisi olla. Laadin ohjeistuksesta selkoversion, jonka kävimme opiskelijoiden
kanssa läpi. Teemaan voi liittää myös videoiden katsomista palautetilanteista
sekä vertais- tai itsearvioinnin harjoituksen opiskelijoiden omien esitysten
pohjalta.
Koulun järjestyssäännöt.
Tavoite: Opiskelija
tiedostaa, millaisia sääntöjä hänen tulee noudattaa ja millaisesta toiminnasta
voi olla ikäviä seurauksia. Opiskelija oppii ohjeissa käytettävää kieltä.
Toteutus:
Koulun järjestyssäännöt ovat olennaista sisältöä tunneilla läpikäytäväksi,
mutta kielellisesti ne ovat vaikeaa ainesta. Lakikielelle tyypilliset abstraktit
ilmaisut ja pitkät koukeroiset lauseet eivät avaudu helposti. Tein järjestyssäännöistä
selkokielisen version. Opiskelijat joutuvat usein lukemaan koneiden käyttöohjeita
ja työturvallisuuteen liittyviä tekstejä, joten erilaiset nesessiivisyyden ilmaisut
ovat heille tärkeitä. Järjestyssääntöjen yhteydessä on hyvä opiskella sellaisia
rakenteita kuin tulee tehdä ja on tehtävä, jotka tulevat puhekielessä
harvemmin vastaan. Samoin painokkaisiin käskyihin liittyvät sanat, esim. ehdottomasti, välttämättä ja välittömästi tulevat sääntöjä käsiteltäessä
esille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti