Minulle on tullut ohjaustyöni puolesta opiskelijoita, joilla
kaikilla on pohjimmiltaan sama haaste. Ohjauskysymykset teknisissä kysymyksissä
palaa kykyyn ja tahtoon nimetä ja jäsentää. Tiedosto on hukassa tai ei tiedä minne
se on tallennettu, tiedostoja ei ole nimetty ja kansiorakenteita ei ole. Tieto
ei ole jäsentynyt ja tehdään vain se mitä käsillä oleva tehtävä tässä ja nyt
vaatii. Oikeastaan ”tässä ja nyt”-ajattelu alkaa jo tunnuksien ja salasanojen
haasteissa. Samalla osa oppimisesta jää toteutumatta ja mahdollisuus kopioida
omaa osaamista ja kirjoittamista.
Siksi usein opetan ensin jäsentämistä ja nimeämistä, vaikka
opiskelija haluaisi, että autan vain tiedoston etsimisessä tai näytän vain miten
tiedosto palautetaan palautuskansioon. Siis tässä ja nyt.
Tiedostojen hallintaan vaikuttaa tallennuspaikkojen sekavuus.
Opiskelijan on vaikea ymmärtää pilvipalvelut ja muut tallennusmahdollisuudet.
Kerron konkreettisen paikan, johon tiedosto on tallennettu ja mistä käsin sen
tiedoston voi avata.
Sisältöjä opetettaessa helposti unohtuu tiedon jäsentämisen
ja nimeämisen opetus. Käsitys oppimisesta on myös opiskelijoilla sisältöpainotteista.
Sen voisi muuttaa kiinnittämällä asiaan huomiota. Tällainen käsitys oppimisesta
voi tulla myös kulttuurin tai kodin suunnalta.
Miten selittää luokittelu ja jäsentäminen? Miksi ei koeta
tärkeäksi nimetä tiedostoja? Tiedoston nimeämistä olen verrannut purkkeihin
kotona.
Mistä tiedät, että
mitä on missäkin purkissa? Jos osaat nimetä purkit keittiössä, niin tämä sujuu samalla
tavalla. Se vain täytyy tehdä. Samasta asiasta on kyse siivouksessa.
Opetin 90-luvulla yläasteella pääasiassa uskontoa, historiaa
ja yhteiskuntaoppia. Se ei estänyt opettamasta näitä asioita - elinikäisen
oppimisen avaintaitoja.
Laittakaa silmät
kiinni ja kuvitelkaa menevänne kotiin. Avatkaa ulko-ovi ja menkää ensimmäiseen
huoneeseen oikealla. Etsikää ensimmäinen kaappi tai laatikko oikealla. Avatkaa
sen alin laatikko. Mitä siellä on? Miksi tiedät mitä siellä on? Kuka siivosi?
Miksi pitää siivota? Miksi tavarat pitää olla järjestyksessä? Saman asian
vuoksi te olette koulussa. Ettet ole vain hankkimassa tietoa, vaan siivoamassa
sitä – järjestelemässä.
Näiden kysymysten ja opiskelijoiden vastausten avulla
käsitys oppimisesta ja jopa siivouksesta muuttuu.
Mene taas kotiisi – mutta
nyt silmäsi ovat sidottu. Kuinka moni pystyy paistamaan munan silmät sidottuna?
Miksi? Omalla yläasteelleni tuli uusi luokkakaveri ja etsimme heidän keittiöstä
jotain tavaraa. Hän ei sitä löytänyt. Kysyin, että olisiko se tuolla? Ja siellä
se oli. Miksi tiesin sen?
Järjestäminen on universaalia ja kulttuurisidonnaista. Jos ymmärrät
yhden paikan järjestykseen, niin todennäköisesti ymmärrät useiden.
Kaikki tietää ihmemies
Hulkin. Kuvittele, että olet juuri muuttamassa ja kaikki tavarat ovat suuressa
kuorma-autossa. Hulk tulee ja ottaa auton käsiinsä ravistelee parkkipaikalle
kaikki tavarasi. Kuinka moni pystyy nyt paistamaan munan silmät sidottuna? Tai
mitä pitäisi tehdä ennen sitä? Siivota!
Pikakulttuuri on johtanut siihen, ettei monenkaan mielestä ole
mitään järkeä nimetä tiedostoja tai kansioida niitä. Hakukone tekee sen
puolestasi. Katsoin tänä keväänä tietovisaa ja paljastui, että fiksu kisaaja ei
osannut aakkosia. Miksi ei? Tätä ihmettelin, kunnes tajusin, että enää ei
tarvitse osata.
Jäsentämistä ja nimeämistä tarvitaan kuitenkin edelleen. Oli
kyse siivouksesta, kirjoittamisesta, hyllyttämisestä, analysoinnista tai vaikka
innovoinnista, niin sitä tarvitaan. Kysymys on tunnistamisesta ja
syy-seuraussuhteiden ymmärtämisestä. Siksi käytetään erilaisia menetelmiä kuten
nelikenttämenetelmää tai loogisen viitekehyksen lähestymistapaa apuna.
Pidän itse siitä, etten kulje materiaalien varassa. Etsin
välineistön milloin mistäkin – yleensä opiskelijoiden kokemuksista. Hyvä
materiaali on hieno apu, mutta dialogi on tärkein.
Tästä luokasta löytyy
useita kyniä. Pyydän opiskelijaa järjestämään ne. Entä kuinka opettaja ne
järjestäisi? Värien perusteella, käyttötarkoituksen perusteella, koon
perusteella? Hyvä tänne ja huonot roskiin? Tai vaikka iän perusteella? Ne ovat
kansioita. Värit esimerkiksi ovat kuin tiedostojen nimiä. Entä jos näitä
tunnisteita ei olisi.
Sinä päätät miten
järjestät ne ja annat nimet. Opettajalla on myös oma henkilökohtainen järjestys
tai nimeämistapa. Entä jos opettajan kynät ovat epäjärjestyksessä - tai
opettaja ei laita purkkeihin nimiä?
Opiskelijan työtä on löytäminen ja järjestäminen – järjestää
tiedostot, kansiot ja asiat siihen järjestykseen kuin itse haluaa. Oli sitten
kyse tallennustilasta tai omasta päästä eli oppimisesta.
Vesa Silander
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti